Olyan ez, mint a kincskeresés

2009.03.04


A személyzeti tanácsadással foglalkozó cégek megnevezésére mára teljesen elterjedt a 'fejvadász' kifejezés függetlenül attól, hogy az éppen szóban forgó társaság valójában milyen szolgáltatással van jelen a piacon. Pedig a klasszikus szakmai terminológiában a fejvadászat csak a direkt keresési módszereket jelenti. És még ezeken belül is megkülönböztetjük a legértékesebbnek tartott - angol kifejezéssel - executive searchnek hívott metódust. Enczi Judittal, a HILL partner szintű senior tanácsadójával próbáltunk rendet tenni az elnevezések és a mögöttük álló módszerek között.

 

- HILL Levél: Szóval, minden executive search fejvadászat, de nem minden fejvadászat execuitve search?

 

- Enczi Judit: Igen ez így van, hiszen mind a fejvadászat, mind az executive search direkt keresési módszer. Amíg azonban a fejvadászatként köztudatba került metódus esetében kissé ad hoc módon a keresés addig tart amíg meg nem találjuk az alkalmas 2-3 szakembert, addig az executive search lényege, hogy igyekszik az összes alkalmas jelöltről képet adni, tehát feltérképezi a keresés teljes piaci szegmensét.

- H.L.: Mitől értékesebb keresési módszer ez a megbízó cégek számára? Enczi Judit - partner

- E.J.: A lényeg, hogy igyekszünk megtalálni minden olyan szakembert ,aki az adott piaci szegmensben a szóban forgó vezetői pozícióra alkalmas lehet, és mindannyiukat szembesítjük a megmérettetés lehetőségével. Ezért a keresés célcsoportja már eleve csak az adott ágazatot ismerő, szakmai és vezetői gyakorlatukat tekintve alkalmas szakemberekből áll, így jelentősen szűkítjük a kiválasztásnál meghozandó kényszerű kompromisszumok lehetőségét.

Emellett a megcélzott potenciális jelöltek a velük folytatott kommunikáció során véleményezik a megbízó céget, a pozíciót, illetve a vele járó kompenzációs csomagot. Ezeket az információkat mi összegezve megosztjuk a megbízóval, így a pozícióra érdeklődő, alkalmas jelölteken kívül sok nagyon fontos piaci visszajelzést is kap önmagáról, szándékairól.

- H.L.: Ha jól értem ebben a folyamatban a keresés hangsúlyosabb a kiválasztásnál.

- E.J.: Azt gondolom igen. Hiszen az első szűrő már a megfelelő célcsoport meghatározása, az abba tartozó szakemberek megtalálása. A kiválasztással már inkább csak a 'finom hangolásokat' kell megtenni, a pozíció iránt érdeklődő jelöltek között a megbízó által megkívánt kompetenciák alapján kell válogatni.

- H.L.: Előfordul, hogy egyetlen jelöltet sem sikerül találni?

- E.J.: Ritkán, de előfordul. Ezt okozhatja a megbízó cég tevékenységéből fakadó speciálisan szűk célcsoport, de eredményezheti a pozíció, vagy a cég által követett stratégia nem kellő átgondoltsága is. Ekkor van rendkívül fontos szerepe a keresés során megszerzett piaci visszajelzéseknek amelyeket a keresést végző tanácsadó és a megbízó közösen értékel, átgondol és az elemzés eredményeként a döntéshozó változtathat addigi elképzelésein, stratégiáján.

- H.L.: Milyen pozíciójú szakemberek megkeresésére alkalmas az executive search?

- E.J.: Pontosan körülhatárolt, az egyes szervezetekben kis számban előforduló pozíciókra alkalmas emberek megkeresése lehetséges az executive search-csel. Tehát elsősorban elsővonalbeli vezetők, illetve esetenként középvezetők, speciális területen dolgozó szakértők megtalálására lehet használni.

- H.L.: Mindabból amit eddig az executive search-ről elmondott úgy tűnik ez komoly felkészültséget igénylő keresési mód. Mitől lesz alkalmas egy 'fejvadász' cég erre?

HILL executive search- E.J.: Ehhez elsősorban olyan tanácsadók kellenek akik nemcsak a szakmát, hanem az üzleti folyamatokat is értik. Az executive search folyamán a tanácsadó nem csak egy alvállalkozója a megbízónak hanem partnere, aki véleményével, tapasztalataival segíti a döntésekben. Ha szakmai meggyőződése arra készteti a megbízóval ellentétes véleményt is alkothat, tudnia kell nemet is mondani, ráadásul mint kívülálló ezt könyebben meg is teheti mint egy belső munkatárs. A hiteles, felkészült, független tanácsadói viselkedésen túl természetesen ismerni kell az adott piacot, komoly kapcsolatrendszer is kell és elengedhetetlen, hogy a 'fejvadász' cégnek jó piaci hírneve legyen.

A HILL International a piacon tanácsadói szempontjából a legstabilabb cég, hat olyan senior tanácsadónk van, aki több mint 10 éve dolgozik a cégnél, összes tanácsadónkat tekintve több mint 100 év tapasztalattal bírunk. Mindez hitelessé tesz minket az executive search-ben is.

- H.L.: Az executive search a többi keresési módszerrel összehasonlítva jóval drágább és időigényesebb keresési módszer. Miért fogadják el mégis a megbízó cégek?

- E.J.: Pontos számítások készültek arról, hogy egy hibás vezetőfelvétel a cégnek a pozícióhoz tartozó 8-10 havi bruttó jövedelemnyi pénzébe kerül. Az executive search - mivel alaposan feltérképezi a piacot - jelentősen csökkenti a hibás döntés lehetőségét. Emellett a megbízó cég szakmai és vezetői tapasztalatokat tekintve kész embert kap, akit csak be kell illeszteni a szervezetbe, sokkal kevesebb képzésre van szükség, sokkal hamarabb teljes értékű munkát tud végezni. Ezt a módszert természetesen a professzionális működésű cégek igénylik, akik tudják, hogy 'azzá leszel, akit felveszel'.

- H.L.: Az egész beszélgetés alatt az volt az érzésem mintha nem a munkájáról, hanem kedvenc időtöltéséről beszélne. Miért szereti ezt a munkát?

- E.J.: Az executive search a tanácsadói munka krémje. Az ügyfél egyenrangú partnerként tekint rád, sőt elvárja, hogy önállóan, szakmai meggyőződésed szerint dolgozzál, figyel a véleményedre. A keresés során kreatívnak kell lenni, nincsen két egyfoma projekt, még ha a módszer maga jól kidolgozott is. Harmadsorban pedig nagyon erős értékesítési oldala is van, hiszen minden potenciális jelöltnek 'el kell adni' a szóban forgó pozíciót, meg kell találni a számára érvényes hívó szavakat. Olyan ez mint a kincskeresés, nagyon sok kőzetet meg kell mozgatni az igazi értékért.

 

< Vissza