Sok múlik a kommunikáción

2009.03.16


Sokkal hatásosabb lenne a 'gondoskodás' az elbocsátottak számára, ha a munkaadó még a munkaviszony megszüntetésének bejelentése előtt felvenné a kapcsolatot az outplacement folyamatot vezető tanácsadóval ? ez derül ki a HILL International által szervezett outplacement programokon résztvevők véleményéből.
HILL outplacement programjának lépései

Az állásukat elvesztők ugyanis szinte egyöntetűen arról számoltak be, hogy az utcára kerülés tényén kívül az volt a legfájdalmasabb számukra ahogyan közölték velük a rossz hírt. Elmondásuk szerint néhány napnyi ? nem ritkán hétnyi ? bizonytalanság után csoportos tájékoztatón jelentették be a létszámleépítést, majd egy többnyire csak bürokratikus folyamatokra koncentráló, minden személyességet nélkülöző procedúrában voltak kénytelenek ?búcsúzni? munkahelyüktől. A legtöbb esetben semmilyen személyre szabott indoklást nem kaptak arról, hogy miért pont ők kerülnek utcára, pusztán a gazdasági válságra való általános hivatkozás hangzott el. Különösen azokat érinti ez fájdalmasan akik hosszú éveket, esetleg évtizedeket dolgoztak a cégnél és úgy vélik teljesítményükkel, hűségükkel ennél többet érdemeltek. Így az állásvesztéssel törvényszerűen velejáró lelki terhek tovább növekednek, haragot, dacot éreznek korábbi munkaadójukkal szemben. Emiatt csökken számukra az outplacement értéke is, amelynek anyagi vonzatait pedig volt cégük éppen az irántuk érzett felelősségtől vezetve vállalja.

HILL outplacement vállalatoknakTapasztalataink szerint el lehetne kerülni ezt a negatív hatást, ha a munkaadó már a létszámleépítésről hozott döntés után kiválasztja az outplacement folyamatot végigvivő tanácsadót és segítségével pontosan megtervezi hogyan lehetne személyesebb, a lelki hatásokra is figyelő módszerekkel, kommunikációval lebonyolítani a kényszerű elbocsátásokat.

Outplacement-ben gyakorlott tanácsadóink egyöntetű véleménye szerint a lelki hatások kezelése legalább olyan fontos, mint annak megtanítása, milyen módszerekkel tud majd állást találni a munkahelyéről kikerült ember. Olyannyira így van ez, hogy az első találkozások alatt szinte teljesen a pszichológiai problémákkal kell foglalkozni, őszinteségre buzdító, elfogadó, bátorító közeget kell teremteni. Az outplacement sikere nagyban múlik azon, hogy sikerül-e a tanácsadónak őszinte, személyes viszonyt kialakítani partnerével, olyat amelyre alapozva az elfogadja a kívülálló szakértő objektív ? esetenként saját szubjektív érzéseivel nem találkozó ? véleményét is. Ha ez sikerül, az outplacement lépésein keresztül sikerül fejleszteni az álláskereső önismeretét, tudatosítani vele erősségeit és fejlesztendő készségeit és ezen keresztül visszanyeri önbizalmát, önbecsülését is, ami nélkül esélye sem lenne megfelelő állást találni. A személyes kontaktusba esetenként még a ?telefonos segélyszolgálat? is beleértendő, mikor a résztvevők némelyike késő este felhívja tanácsadóját, hogy elmondja ami bántja, hogy csökkentse éppen felgyülemlett feszültségét. HILL outplacement program ízelítő

A lelki problémák kezelése után az álláskereséshez szükséges módszerek, technikák és a jó munka elnyeréséhez szükséges készségek fejlesztése révén a résztvevők aztán visszakerülnek az ?objektív világba?, felkészülnek arra, hogyan zajlanak ezek a dolgok a gyakorlatban és személyes tulajdonságaik, képességeik ismeretében hogyan kell nekik viselkedni ebben a közegben.

És amit szinte mindenki megemlít: az outplacement az állásvesztést követő legnehezebb napokban, hetekben foglalja le az embert, akkor, amikor hajlamos arra, hogy elhatalmasodjon rajta a feleslegesség depressziós érzése. Rákényszerít, hogy ne merüljön el a rossz érzésekben, ne érezze, hogy légüres térbe került, inkább foglalkozzon önmagával, lehetőségeivel, vagyis a jövőjével.

< Vissza