Fejvadászat vagy toborzás?

2010.03.16

A magyarországi piacon szinte mindenki azt mondja magáról, hogy fejvadászattal foglalkozik, a megbízók azonban sokszor tapasztalhatják, hogy a kapott szolgáltatás bizony a toborzás szakmai jegyeit tartalmazza. Mitől fejvadászat (executive search) a fejvadászat és mikor kell egyáltalán fejvadász céghez fordulni? Erre ad választ Csoknyay László, a HILL International senior tanácsadója.
Szakmai szempontból egy pozíció betöltésének legfőbb kérdése, mi is azzal a vállalat stratégiai célja. A cég céljai szempontjából meghatározó vezetőt, szakértőt, vagy beosztott munkatársat keres. Az alkalmas jelölt felkutatása, és integrálása a szervezetbe az adott időkereten belül már ?csupán? operatív feladat. Célunk eléréséhez a megfelelő módszertannal rendelkező tanácsadó céget kell megtalálni, és pont ez okozza a legnagyobb fejtörést a megbízó cégek menedzsereinek és HR osztályainak.

Csoknyay László>Mi ennek a problémának az oka? A legtöbb humán tanácsadó cég nem egységes szakértői profillal működik, azaz egy cégen belül kínálnak munkaerő-kölcsönzési, toborzási, kiválasztási, valamint felső- és középvezető-keresési módszertanokat. Ma már mindenki szolgáltat szinte mindent, hogy az árbevételi terv teljesíthető legyen (pl. munkaerő-kölcsönző cég kínál fejvadász szolgáltatást is), kevés kivétel azért akad a recesszió ellenére is. Azok a megtévesztő profilú céges alakulatok okoztak nagy károkat a szakmának, akik módszertani háttér nélkül adták ki magukat fejvadászoknak. Ez okozhatta, hogy az elmúlt években nőtt a sikertelenül záródó vezető keresési megbízások száma, és ez nagyban rontotta a valódi fejvadászok megítélését. Nehezíti még a tisztánlátást, hogy a nemzetközi cégek magyarországi ?leányai? is gyakran dolgoznak eltérő profillal a hazai piacon, és a cégfelvásárlások, valamint cégegyesülések is új szakmai profilokat integráltak az ismertebb tanácsadó cégekbe, melyet ritkán követett könnyen beazonosítható, önálló név alatti profil szétválasztás. A piacot összezavarták ezek a keveredések, így a szakmai alapú tanácsadó választás is egyre nehezebbé vált.

Milyen szempontokat kell figyelembe venni ahhoz, hogy a megfelelő tanácsadó céget válasszuk ki?
> az igények pontosításához legyen kellő tanácsadói és mukaerőpiaci tapasztalata,
> rendelkezzen azon képességgel, mellyel az elvárásoknak megfelelő szolgáltatást garantálja,
> megfelelő mennyiségű, illetve minőségű erőforrással rendelkezzen,
> biztosítva legyen az elvégzendő munka optimális ár/érték aránya,
> a szakmai döntéseket kompetens személy hozza.

A cél határozza meg, hogy kihez érdemes fordulni!? Igen, a cél(ok) meghatározása és egyeztetése a tanácsadó céggel azért fontos, mert egy új személlyel, új tudás, érték, kultúra és kompetenciák integrálása történik a szervezetbe, így a tanácsadó cég által nyújtott professzionális megvalósítás lesz a siker kritériuma a vállalati cél(ok) elérésének.

Melyik tanácsadóhoz érdemes fordulni, ha már van konkrét cél? Egy SWOT analízis, elemzés után, bárki tisztán láthatja a cégek szolgáltatási különbségeit, ezután már könnyű kiválasztani céljaink eléréséhez szükséges, a megfelelő módszertannal és optimális ár/érték aránnyal rendelkező céget.
Néhány érdekes adat/információ a különbségekről a teljesség igénye nélkül:
> A toborzó cégekhez egy hónapban beérkező cv-k nagyságrendje közel azonos a fejvadász cégekhez egy év alatt beérkező cv-k számával. A rendszerek, és folyamatok is ehhez vannak igazítva.
> A toborzó cégek nagy merítési számokkal dolgoznak, és főleg a mennyiségi igényeket szolgálják ki, a fejvadászok csak az optimális, folyamathoz igazodó létszámmal dolgoznak, és a minőségi igényeket szolgálják ki.
> A különbségek ellenére a toborzó cégek díjai közel kerültek a fejvadász cégek díjaihoz.
> A toborzó cégeknél vegyesen közép-, és felsőfokú végzettségű, fiatal átlagéletkorú dolgozókat találunk, a fejvadász cégeknél csak felsőfokú végzettségű, sokszor több diplomával is rendelkező, magasabb átlagéletkorú, sokéves tapasztalattal bíró szakemberekkel találkozunk.
> A toborzó cégek munkájának nagyobbik része adatbányászattal telik, míg a fejvadász cégeknél a siker záloga az egységes módszertan, a hosszú és releváns szakmai gyakorlattal rendelkező tanácsadók és az összehangolt csapatmunka: munkaerőpiaci elemzők által készített, visszaigazolt és strukturált adathalmazt egészítik ki, a tanácsadók és pszichológusok által lefolytatott személyes interjúk és tesztek, szubjektív és objektív információival, szakvéleményeivel. Kizárólag a kellő mennyiségű és minőségű információra alapozottan lehet ?alkalmasságról, megfelelőségről? professzionális döntést hozni az erre alkalmas szakembereknek.

Fejvadászat vagy toborzás?Ha a vállalati célokhoz alkalmas tanácsadó típus helyett a másik tanácsadó típust választjuk, más szolgáltatást és más eredményt kapunk.

" style="font-weight:bold;color:#006666;font-style:italic">Mit nyerhet és mit veszíthet ekkor a cég? Legtöbbször ?csak? időt veszíthet a cég, egy rossz választás miatti új kereséssel, aminek az értékét még ritkán ?forintosítják?, mutatják ki a kontrolling elemzések, és ebben a kiélezett piaci helyzetben valójában óriási veszteségeket is jelenthet a vállalatok számára a versenytársakkal szembeni napi harcban, a célok későbbi megvalósulásában és a stratégiában egyaránt. A jó választás ellenben ezeket a veszélyeket minimalizálja, illetve zárja ki. A fejvadászok által nyújtott hozzáadott érték kell, hogy legyen a biztosítéka a kiválasztott jelöltek sikeres integrálásának és megtartásának, végeredményképpen a megtérülésnek. Egy valamit még érdemes tisztán látni: a fejvadász azt nyújtja, amire megbízást kapott. Ha rosszul fogalmazzuk meg az igényünket, vagy a munkaerőpiac ezt nem támasztja alá, akkor ennek megfelelő jelöltet kapunk.

Egy utolsó jó tanács? A hatékonyság mérhetősége: a megfelelő ár/érték arány a tanácsadó cégek kiválasztásánál.
< Vissza